Podnikatelé v době po koronaviru

Asi polovina podnikatelů přišla v době koronaviru o příjem, zákazníky, musela úplně zavřít a nemá nebo nemělo z čeho platit nájmy. Společnost Reservio provedla průzkum mezi 600 živnostníky a malými a středními podniky různých odvětví, od realitních služeb až po provozování privátů. Z průzkumu vyplynulo, že pětina musela propouštět nebo omezovat spolupráce. Peníze z programu ministerstva financí Pětadvacítka podle průzkumu získalo 56 procent živnostníků, u dalších programů byli dotázaní výrazně méně úspěšní.

Na pomoc jednoho z programů na podporu podnikatelů Covid I, II, II dosáhlo procento oslovených a kurzarbeitový program Antivirus pomohl zhruba šesti procentům dotázaných. Téměř 30 procent ale o státní podporu nežádalo a čtyřem procentům byla žádost o ni odmítnuta.

Zdroj: HN

Podnikatelé ale nevěší hlavu. Někteří z nich měli své úspory a neváhali je použít, aby své podnikání nemuseli ukončit. Někteří z nich po nějaké kratší či delší době dosáhli na finance z některých kompenzačních programů.

Web pruvodcepodnikanim.cz dotázal několik podnikatelů, jak vnímají koronavirus, jaký je to zásah do podnikání nebo zda změnili podnikatelskou strategii. Po vzoru webu pruvodcepodnikanim.cz jsem se zeptala na 3 otázky několika podnikatelů.

Patrik Duda: u podniku jsme například zavedli bezkontaktní rezervaci

Patrik Duda je zakladatelem inovativního projektu spojující nejstarší řemeslo a virtuální realitu v privátu v Praze s názvem Naughty Harbor. A to v podobě virtuálního nevěstince, který otevřel v centru Prahy.

1. Jak vás zasáhla opatření proti šíření koronaviru?

Velmi. Náš podnik byl celou dobu uzavřený, a na prodeje přes e-shop to mělo samozřejmě také značný vliv. Naše produkty se řadí do kategorie luxusních produktů, které v této době nebyly nezbytné. Nyní již máme znovu otevřeno a zájem je větší, než jsme předpokládali.

Největší riziko vidím v nejistotě v tom, co vlastně přijde a jak dlouho bude trvat, než si lidé zvyknou opět na normální život a zbaví se strachu z nemoci. Tento strach může naprosto změnit chování spotřebitele, a to je asi největší neznámá.

2. Pomohl vám některých z vládních programů pro zmírnění ekonomických dopadů?

Konkrétně pro toto podnikání mě nenapadá žádné.

Příspěvky pro OSVČ jsou příjemnou cenou útěchy. Kromě podniku spravuji větší počet nemovitostí, kde je valná většina z nich financovaná úvěrem. Odložení splátek je v tomto případě velmi přínosné.

3. Jak se změnila vaše podnikatelská strategie? Našli jste na trhu nové příležitosti?

Stanovili jsme jasný krizový plán a řídíme se jim. Zatím to vypadá že se nenaplní.

Zavírat nebudeme v žádném z případě, na to je má vize až moc silná, nicméně jsme ochotni dělat ústupky a škrty, pokud to bude nutné. Myslím, že období karantény byla velká příležitost nastartovat podnikání, ať ve stávajících službách či produktech nebo v nacházení nových možností. U podniku jsme například zavedli bezkontaktní rezervaci, která zaručuje, že se v prostorech nepotkáte s obsluhou ani jiným zákazníkem. 50 % rezervací je nyní bezkontaktních.

Hledáme další příležitosti a věříme, že jakékoliv případné poklesy dorovnáme a ve výsledku vyjdeme ještě silnější.

Robert Urban: co se dříve mohlo nabídnout majitelům, dnes již nepůjde

Robert Urban stojí za projektem StálýNájem.cz. Vybrat ideálního nájemce není snadné. Proto lze, zejména v Praze, využít službu, která garantuje pravidelný nájem a řešení problémů spojených s pronájmem bytů. Realitní služby pandemie samozřejmě zasáhla v nemalé míře.

1. Jak vás zasáhla opatření proti šíření koronaviru?

Zásah je citelný, hlavně z důvodu menšího zájmu o nabízené byty. Riziko je nejspíš ve schopnosti platit nájem. I když doufáme, že to bude jen krátkodobá situace. Lidé myslím musí upřednostnit bydlení před novým telefonem nebo televizí.

2. Pomohl vám některých z vládních programů pro zmírnění ekonomických dopadů?

Podporu živnostníků a ošetřovné. Bohužel špatné je vyplácení, ale to je spíše pro naše klienty, což ovlivňuje i nás. Pro nás bohužel žádná podpora nebyla.

3. Jak se změnila vaše podnikatelská strategie? Našli jste na trhu nové příležitosti?

Zatím se strategie nemění. Více se zaměříme na internet a možnost pronajmout si byt bez osobní prohlídky a schůzky. Co je už je teď jasné je to, že to co se dříve mohlo nabídnout majitelům, dnes již nepůjde.

Zajímá vás, co říkají další podnikatelé? Projděte si poslední rozhovory na průvodcepodnikáním.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *